Svítilny do ruky pro jednokolkaře
Featured

Svítilny do ruky pro jednokolkaře

Svítilna do roky je nejlepší světlo pro jednokolkaře

  • druhy světel
  • stínítka

 

Světla do ruky pro jednokolkaře

Jsem jednokolkař (mám najeto 45.000km), mám volné ruce a není nic lepšího než světlo v ruce.

  • Svítím si světlem co mám v ruce.
  • Svítím si přesně tam kam potřebuji, nikoho neoslňuji, ani auta ani chodce.
  • Svítím tak, že na mě nebliká, netroubí, nestěžuje si a nenadává mi atd.
  • Svítilnou komunikuji s chodci i s auty.
  • Chodci i auta o mě zavčas ví, ví kam jedu atd.
  • Dokážu světlem v ruce ukázat, kam jedu.
  • Myslím, že jsem světlem v ruce hodně krát zastavil auto co mě chtělo ohrozit na zdraví a na životě. 

Vyzkoušel jsem desítky svítilen a investoval nesmyslně času studiem světel.
Mám pro vás skladem několik desítek svítilen jak do ruky tak na jednokolku.
Vyrábím držáky, stínítka, difuzory a difuzorostínítka.
Raději vám i poradím zadarmo než abyste koupily něco co nefunguje ideálně a stojí několikrát tolik než něco co je lepší. 

EUC světla do ruky se dělí na:

  • světlo na rychlou jízdu - pomalejší jízdu
  • svítilny dle váhy: lehké - těžké 
  • svítilny dle velikosti: kompaktní - velké
  • světlo do lesa atd.
  • světlo na lepší komunikaci z chodci, cyklisty a auty
  • kompromis pro více účelů
  • dle barvy světla: teplé - neutrální - studené

Rozhodně na silnici a do města používám úplně jiné světlo než do lesa atd.

Oblíbené druhy světel

  • Svítilny z úzkým kuželem
    • + svítí víc do dálky
    • + hodí na na rychlou jízdu
    • + hodí se nejvíc na komunikaci z auty a chodci
    • + je lepší do města, do provozu, mezi lidi
    • + je jednoduší svítit přesně tam kam potřebujete bez toho aby jste někoho oslňovali
    • - nehodí se na pomalou jízdu
    • - není vhodná na svícení na blízko (pod  nohy)
    • - nehodí se do lesa
    • - špatně osvětluje prostor těsně před kolkou

 

  • Svítilny ze širším kuželem
    • + svítí víc doširoka = menší dosvit do dálky
    • + hodí se na pomalejší jízdu
    • + hodí se na jízdu lesem atd.
    • - svítí méně do dálky
    • - větší šance že někoho oslníte
    • - je hůře srozumitelné pro okolí když z okolím komunikujete pomocí svítilny

 

Základní vlastnosti svítilny co chcete

  • Nabíjecí akumulátor
    • nejlepší zdroj energie je výměnný li-ion článek 18650 a 21700 (jiné rozměry článků jsou cenově méně výhodné, je jich menší výběr atd.) Takový to článek si případně můžete vzít náhradní do kapsy. Můžete ho nabíjet v externí nabíječce.
    • Vestavěný článek je ještě přípustná alternativa, která je ale méně výhodná. Článek nejde vyměnit.
    • Svítit na klasické jednorázové baterie je ekonomicky a ekologicky nepřípustné.
  • Možnost nabíjet svítilnu přes USB-C (přípustné je i micro-USB i když je to dnes už "pravěk")
  • Klasické ovládací tlačítko vepředu. Ovládací tlačítko vzadu ve stylu taktických svítilen pro armádu a policii je pro jednokolkaře jednoznačně nevhodné, bolela by Vás ruka a taky byste zvyšovali odpor vzduchu.
  • Vysoký jas svítilny. Je dobré se zajímat nejen o maximální jas, případně některé svítilny mají i extrémní jas = turbo = jas který je opravdu jen velmi krátkou dobu. Je dobré znát i nominální jas = jas který svítilna udrží po dlouhou dobu. Svítilnou v ruce, obzvlášť při jízdě městem nesvítíte non-stop ale jen když potřebuje, případně měníte jas dle potřeby = můžete používat často i turbo. U světla na jednokolce ideálně svítilnu zapnete a dále s ví nic neděláte = fungujete na nominální, dlouhodobý jas.
  • Kvalita podání barev = Index podání barev Ra (CRI – color rendering index) = čím lepší podání barev tím více barev dokážete vnímat = tím lepé vidíte.
  • Barevná teplota světla (též teplota chromatičnosti)
    • teplé světlo - 2700 K - žárovka, slunce při východu a západu - velmi příjemné světlo, které nejméně oslňuje a ruší okolí, mívá většinou lepší podání barev
    • teplejší neutrální bílá - 4000 K - obvyklé teplejší příjemnější denní světlo, mívá většinou lepší podání barev - osobně doporučuji asi nejvíc
    • studenější neutrální bílá - 5000 K- obvyklé jasné denní světlo, stále se dá najít světlo z dobrým podáním barev - osobně doporučuji pro milovníky studeného světla
    • studená bílá - 6000K- nejjasnější polední světlo, zde dle mě končí přirozená bílá, často je těžké najít světlo z dobrým podáním barev - toto považuji za poslední nejstudenější použitelné světlo
    • modrá bílá 7000 k a více - většinou mizerné podání barev, falešný pocit většího jasu ze špatnými rozlišovacími schopnostmi, hodně se propagovalo v době počátku LED diod, které byly v plenách, nekvalitní a svítily právě tímto světlem. Je to velmi nepříjemné oslňující světlo pro vaše okolí. Takto svítila moje první EUC svítilna, rád se ji zbavím, kdyby o ni někdo měl zájem.
  • Ovládání světla
    • Nejlepší ovládání světla mají světla s firmware Anduril 2 - úžasně příjemné, jednoduché, přirozené ovládání svítilny, které zároveň nabízí až nesmyslný počet dalších funkcí
    • ovládání po vzoru Anduril - zjednodušený firmware, který bere skvělé základy ovládání svítilny z Andurilu a ubírá pokročilé, méně důležité funkce
    • příklad nepovedeného ovládání: OFF - maximální jas - střední jas - nejmenší jas - stroboskop - SOS. Například když chci nejnižší jas (asi aby i neoslňoval mě a okolí), tak musím prvně zapnout maximální jas, pak střední jas a pak teprve mám nejnižší jas jak jsem chtěl. Když pak chci svítilnu vypnout, tak sebe a své okolí obšťastním stroboskopem, pak "super užitečným" SOS a pak teprve se konečně svítilny zhasne. Něco takového opravdu "chcete".
  • voděodolnost svítilny
    • většinou to svítilny nakonec vše nějak zvládnou, ať nají odolnost či ne
    • rozumnější je však aby měli odolnost na ponoření do mělké vody, toto by měly zvládnout skoro všechny svítily co nabízím. Ponořovat jakékoliv přístroje vody prosím nedělejte to ze svítilnou ani z vašim "voděodolným" telefonem ani z vaší jednokolkou. Pokud potřebujete nadprůměrnou vysokou voděodolnost, tak kontrolujte zda vaše svítilna má v pořádku těsnící O-kroužky a promažte závity silikonovou vazelínou (bez promazání některé svítilny v testech neprošli a po promazání to zvládly).
    • potápěčské svítilny = svítilny co se doopravdy nemusíte bát použít po vodou - nedoporučuji pro jednokolkaře se nehodí, špatné ovládání atd.
  • Správný kužel světla pro danu příležitost
    • optika svítilen je trochu komplikovanější téma
    • hlavní je aby svítilna neoslňovala, což se někdy dá poupravit stínítkem a někdy bohužel ne nebo velmi komplikovaně (svítilny co mají více ledek, TIR-optiku atd.)

 

Ceny svítilen

  • Blikátko na kolo - orientační cena: od 150,- do 500,- Kč - na svícení defakto nepoužitelné
  • Čelovka - orientační cena: 600,- Kč - když toto světlo budete mít jako přídavné světlo na kolce, tak ho v nouzi můžete dát do ruky s svítit si s ním lépe
  • Svítilny so ruky - orientační cena: od 800,- po 3.000,- Kč - svítily určené na svícení rukou, nejlehčí, nejmenší modely lze používat i jako přídavné světlo na jednokolku.
    • Od nejlacinější lehké skladné svítilny, která dostačuje bez problému na pomalejší jízdu.
    • Až po svítilnu která je "dálkové světlo od auta" v ruce (teoretický dosvit 1000m, použitelný dosvit maximálně 500m)
    • Až po šílenost co prostě udělá "den i v noci" (krátkodobě 16.000lm)
  • Stínítka na svítilny - orientační cena: od dárek po 100,- Kč

Snažím se držet skladem několik desítek svítilen do ruky a světel na jednokolku.

V případě zájmu o svítilnu případně jen o radu mě kontaktujte mě kontaktujte telefonicky: +420 602 717 084 (11:00 - 21:00)

Prodávám nejlepší nejkvalitnější čínské svítilny co jsou na trhu, v baterkářské komunitě jsou vysoce ceněny a většinou kvalitou předčí výrazně dražší svítilny. 

Snažím se mít ceny co nejvíc, tak jako kdyby jste si svítilnu sami objednali v Číně.

Většinu svítilen co Vám běžně najdete u Číňana nedoporučuji, hlavně bacha na různé svítilny, kde je napsáno svítivost 1.000.000lm nebo dosvit 10km, bývají to většinou ...

Svítilny běžně dostupné na českém trhu jsou většinou tragédie z pravěku, často i na normální baterie a když už začínají být trochu zajímavé, tak stojí často až mnohonásobky než by měli.

 

Světlo na jednokolce

  • Osobně mám většinu času všechna světla na kolce jen abych byl vidět.
  • Světlo na kolce buď nesvítí nebo oslňuje a když oslňuje stejně často nesvítí tam kam potřebuji (do zatáčky, do kopce).
  • Potřeba svítit si pouze světlem co je na jednokolce podle mě pramení ze srovnání jednokolky z tradičními dopravními prostředky které mají řídítka nebo volant = řidič nemá volné ruce = nemůže zaměstnat jednu ruku ovládáním světla.
  • Více o přídavných světlech na jednokolku najdete v samostatném článku.

 

Světlo na helmě

  • Světlo na helmě jsme samozřejmě taky zkoušely, pořád jsme na sebe z kamarády řvali: "hned to zhasni, nebo ..."
  • Světlo na helmě pořád někoho oslňuje.
  • Často chceš mít hlavu otočenou jinam než kam chceš svítit.
  • Světlo na helmě je asi fajn někam do lesa kde nejsou lidi, tak jako světla na kolce.