Svítilna do roky je nejlepší světlo pro jednokolkaře
- druhy světel
- stínítka
Světla do ruky pro jednokolkaře
Jsem jednokolkař (mám najeto 45.000km), mám volné ruce a není nic lepšího než světlo v ruce.
- Svítím si světlem co mám v ruce.
- Svítím si přesně tam kam potřebuji, nikoho neoslňuji, ani auta ani chodce.
- Svítím tak, že na mě nebliká, netroubí, nestěžuje si a nenadává mi atd.
- Svítilnou komunikuji s chodci i s auty.
- Chodci i auta o mě zavčas ví, ví kam jedu atd.
- Dokážu světlem v ruce ukázat, kam jedu.
- Myslím, že jsem světlem v ruce hodně krát zastavil auto co mě chtělo ohrozit na zdraví a na životě.
Vyzkoušel jsem desítky svítilen a investoval nesmyslně času studiem světel.
Mám pro vás skladem několik desítek svítilen jak do ruky tak na jednokolku.
Vyrábím držáky, stínítka, difuzory a difuzorostínítka.
Raději vám i poradím zadarmo než abyste koupily něco co nefunguje ideálně a stojí několikrát tolik než něco co je lepší.
EUC světla do ruky se dělí na:
- světlo na rychlou jízdu - pomalejší jízdu
- svítilny dle váhy: lehké - těžké
- svítilny dle velikosti: kompaktní - velké
- světlo do lesa atd.
- světlo na lepší komunikaci z chodci, cyklisty a auty
- kompromis pro více účelů
- dle barvy světla: teplé - neutrální - studené
Rozhodně na silnici a do města používám úplně jiné světlo než do lesa atd.
Oblíbené druhy světel
- Svítilny z úzkým kuželem
- + svítí víc do dálky
- + hodí na na rychlou jízdu
- + hodí se nejvíc na komunikaci z auty a chodci
- + je lepší do města, do provozu, mezi lidi
- + je jednoduší svítit přesně tam kam potřebujete bez toho aby jste někoho oslňovali
- - nehodí se na pomalou jízdu
- - není vhodná na svícení na blízko (pod nohy)
- - nehodí se do lesa
- - špatně osvětluje prostor těsně před kolkou
- Svítilny ze širším kuželem
- + svítí víc doširoka = menší dosvit do dálky
- + hodí se na pomalejší jízdu
- + hodí se na jízdu lesem atd.
- - svítí méně do dálky
- - větší šance že někoho oslníte
- - je hůře srozumitelné pro okolí když z okolím komunikujete pomocí svítilny
Základní vlastnosti svítilny co chcete
- Nabíjecí akumulátor
- nejlepší zdroj energie je výměnný li-ion článek 18650 a 21700 (jiné rozměry článků jsou cenově méně výhodné, je jich menší výběr atd.) Takový to článek si případně můžete vzít náhradní do kapsy. Můžete ho nabíjet v externí nabíječce.
- Vestavěný článek je ještě přípustná alternativa, která je ale méně výhodná. Článek nejde vyměnit.
- Svítit na klasické jednorázové baterie je ekonomicky a ekologicky nepřípustné.
- Možnost nabíjet svítilnu přes USB-C (přípustné je i micro-USB i když je to dnes už "pravěk")
- Klasické ovládací tlačítko vepředu. Ovládací tlačítko vzadu ve stylu taktických svítilen pro armádu a policii je pro jednokolkaře jednoznačně nevhodné, bolela by Vás ruka a taky byste zvyšovali odpor vzduchu.
- Vysoký jas svítilny. Je dobré se zajímat nejen o maximální jas, případně některé svítilny mají i extrémní jas = turbo = jas který je opravdu jen velmi krátkou dobu. Je dobré znát i nominální jas = jas který svítilna udrží po dlouhou dobu. Svítilnou v ruce, obzvlášť při jízdě městem nesvítíte non-stop ale jen když potřebuje, případně měníte jas dle potřeby = můžete používat často i turbo. U světla na jednokolce ideálně svítilnu zapnete a dále s ví nic neděláte = fungujete na nominální, dlouhodobý jas.
- Kvalita podání barev = Index podání barev Ra (CRI – color rendering index) = čím lepší podání barev tím více barev dokážete vnímat = tím lepé vidíte.
- Barevná teplota světla (též teplota chromatičnosti)
- teplé světlo - 2700 K - žárovka, slunce při východu a západu - velmi příjemné světlo, které nejméně oslňuje a ruší okolí, mívá většinou lepší podání barev
- teplejší neutrální bílá - 4000 K - obvyklé teplejší příjemnější denní světlo, mívá většinou lepší podání barev - osobně doporučuji asi nejvíc
- studenější neutrální bílá - 5000 K- obvyklé jasné denní světlo, stále se dá najít světlo z dobrým podáním barev - osobně doporučuji pro milovníky studeného světla
- studená bílá - 6000K- nejjasnější polední světlo, zde dle mě končí přirozená bílá, často je těžké najít světlo z dobrým podáním barev - toto považuji za poslední nejstudenější použitelné světlo
- modrá bílá 7000 k a více - většinou mizerné podání barev, falešný pocit většího jasu ze špatnými rozlišovacími schopnostmi, hodně se propagovalo v době počátku LED diod, které byly v plenách, nekvalitní a svítily právě tímto světlem. Je to velmi nepříjemné oslňující světlo pro vaše okolí. Takto svítila moje první EUC svítilna, rád se ji zbavím, kdyby o ni někdo měl zájem.
- Ovládání světla
- Nejlepší ovládání světla mají světla s firmware Anduril 2 - úžasně příjemné, jednoduché, přirozené ovládání svítilny, které zároveň nabízí až nesmyslný počet dalších funkcí
- ovládání po vzoru Anduril - zjednodušený firmware, který bere skvělé základy ovládání svítilny z Andurilu a ubírá pokročilé, méně důležité funkce
- příklad nepovedeného ovládání: OFF - maximální jas - střední jas - nejmenší jas - stroboskop - SOS. Například když chci nejnižší jas (asi aby i neoslňoval mě a okolí), tak musím prvně zapnout maximální jas, pak střední jas a pak teprve mám nejnižší jas jak jsem chtěl. Když pak chci svítilnu vypnout, tak sebe a své okolí obšťastním stroboskopem, pak "super užitečným" SOS a pak teprve se konečně svítilny zhasne. Něco takového opravdu "chcete".
- voděodolnost svítilny
- většinou to svítilny nakonec vše nějak zvládnou, ať nají odolnost či ne
- rozumnější je však aby měli odolnost na ponoření do mělké vody, toto by měly zvládnout skoro všechny svítily co nabízím. Ponořovat jakékoliv přístroje vody prosím nedělejte to ze svítilnou ani z vašim "voděodolným" telefonem ani z vaší jednokolkou. Pokud potřebujete nadprůměrnou vysokou voděodolnost, tak kontrolujte zda vaše svítilna má v pořádku těsnící O-kroužky a promažte závity silikonovou vazelínou (bez promazání některé svítilny v testech neprošli a po promazání to zvládly).
- potápěčské svítilny = svítilny co se doopravdy nemusíte bát použít po vodou - nedoporučuji pro jednokolkaře se nehodí, špatné ovládání atd.
- Správný kužel světla pro danu příležitost
- optika svítilen je trochu komplikovanější téma
- hlavní je aby svítilna neoslňovala, což se někdy dá poupravit stínítkem a někdy bohužel ne nebo velmi komplikovaně (svítilny co mají více ledek, TIR-optiku atd.)
Ceny svítilen
- Blikátko na kolo - orientační cena: od 150,- do 500,- Kč - na svícení defakto nepoužitelné
- Čelovka - orientační cena: 600,- Kč - když toto světlo budete mít jako přídavné světlo na kolce, tak ho v nouzi můžete dát do ruky s svítit si s ním lépe
- Svítilny so ruky - orientační cena: od 800,- po 3.000,- Kč - svítily určené na svícení rukou, nejlehčí, nejmenší modely lze používat i jako přídavné světlo na jednokolku.
- Od nejlacinější lehké skladné svítilny, která dostačuje bez problému na pomalejší jízdu.
- Až po svítilnu která je "dálkové světlo od auta" v ruce (teoretický dosvit 1000m, použitelný dosvit maximálně 500m)
- Až po šílenost co prostě udělá "den i v noci" (krátkodobě 16.000lm)
- Stínítka na svítilny - orientační cena: od dárek po 100,- Kč
Snažím se držet skladem několik desítek svítilen do ruky a světel na jednokolku.
V případě zájmu o svítilnu případně jen o radu mě kontaktujte mě kontaktujte telefonicky: +420 602 717 084 (11:00 - 21:00)
Prodávám nejlepší nejkvalitnější čínské svítilny co jsou na trhu, v baterkářské komunitě jsou vysoce ceněny a většinou kvalitou předčí výrazně dražší svítilny.
Snažím se mít ceny co nejvíc, tak jako kdyby jste si svítilnu sami objednali v Číně.
Většinu svítilen co Vám běžně najdete u Číňana nedoporučuji, hlavně bacha na různé svítilny, kde je napsáno svítivost 1.000.000lm nebo dosvit 10km, bývají to většinou ...
Svítilny běžně dostupné na českém trhu jsou většinou tragédie z pravěku, často i na normální baterie a když už začínají být trochu zajímavé, tak stojí často až mnohonásobky než by měli.
Světlo na jednokolce
- Osobně mám většinu času všechna světla na kolce jen abych byl vidět.
- Světlo na kolce buď nesvítí nebo oslňuje a když oslňuje stejně často nesvítí tam kam potřebuji (do zatáčky, do kopce).
- Potřeba svítit si pouze světlem co je na jednokolce podle mě pramení ze srovnání jednokolky z tradičními dopravními prostředky které mají řídítka nebo volant = řidič nemá volné ruce = nemůže zaměstnat jednu ruku ovládáním světla.
- Více o přídavných světlech na jednokolku najdete v samostatném článku.
Světlo na helmě
- Světlo na helmě jsme samozřejmě taky zkoušely, pořád jsme na sebe z kamarády řvali: "hned to zhasni, nebo ..."
- Světlo na helmě pořád někoho oslňuje.
- Často chceš mít hlavu otočenou jinam než kam chceš svítit.
- Světlo na helmě je asi fajn někam do lesa kde nejsou lidi, tak jako světla na kolce.